Anvelope SH vs Noi
Anvelope second-hand premium
Avantaje:
1. Calitate ridicată a materialelor și tehnologiilor utilizate.
2. Performanțe mai bune la aderență, frânare și manevrabilitate.
3. Posibilitatea de a cumpăra un brand de top la un preț mai accesibil.
Dezavantaje:
1. Uzura: Trebuie să verifici cât de mult este uzată anvelopa (indicatorii TWI și grosimea benzii de rulare). O anvelopă sub 4 mm nu mai oferă siguranță optimă.
2. Vârsta anvelopei: Cauciucul îmbătrânește; anvelopele mai vechi de 5-6 ani pot avea performanțe reduse, chiar dacă sunt puțin uzate.
3. Istoricul necunoscut: Nu știi dacă anvelopa a fost implicată în accidente, expusă la condiții extreme sau utilizată incorect.
4. Posibilitatea de deteriorări invizibile, cum ar fi microfisuri sau probleme interne.
Anvelope noi de calitate medie
Avantaje:
1. Siguranță garantată: Anvelopele sunt noi, fără uzură sau defecte ascunse.
2. Durată de viață mai mare: Dacă sunt întreținute corect, vor rezista mai mult timp.
3. Certificări actualizate: Respectă cele mai recente reglementări de siguranță și performanță.
4. Raport bun între preț și performanță, mai ales pentru utilizare urbană.
Dezavantaje:
1. Performanțe mai slabe decât anvelopele premium, mai ales pe suprafețe extreme (umezeală, zăpadă).
2. Confort și stabilitate mai reduse pentru condus sportiv.
Anvelopele au 26 criterii de performanță, în comerț ni se arata doar aderenta, indicele de consum și zgomot
1. Aderența pe suprafețe umede (Wet Grip) – măsoară capacitatea anvelopei de a frâna pe carosabil umed.
2. Rezistența la rulare (Rolling Resistance) – influențează consumul de combustibil și emisiile de CO₂.
3. Zgomotul exterior (Noise Levels) – nivelul de zgomot generat de anvelopă în timpul rulării.
4. Durabilitatea (Treadwear) – durata de viață a anvelopei și rezistența acesteia la uzură.
5. Stabilitatea la viteză mare (High-Speed Stability) – performanța anvelopei la viteze mari.
6. Confortul la rulare (Ride Comfort) – nivelul de confort oferit șoferului și pasagerilor.
7. Aderența pe zăpadă (Snow Grip) – aplicabilă anvelopelor de iarnă.
8. Aderența pe gheață (Ice Grip) – pentru anvelopele destinate condițiilor extreme.
9. Rezistența la acvaplanare (Aquaplaning Resistance) – capacitatea de a evita pierderea contactului cu drumul în condiții de ploaie intensă.
10. Temperatura (Temperature Resistance) – rezistența la temperaturi ridicate.
11. Elasticitatea (Flexibility) – în special la temperaturi scăzute.
12. Capacitatea de încărcare (Load Index) – greutatea maximă suportată de anvelopă.
13. Indicele de viteză (Speed Index) – viteza maximă pentru care anvelopa este proiectată.
14. Performanța în viraje (Cornering Performance) – stabilitatea anvelopei în curbe.
15. Timpul de frânare (Braking Performance) – distanța de frânare pe diverse suprafețe.
16. Rezistența la perforare (Puncture Resistance) – protecția împotriva obiectelor care pot penetra cauciucul.
17. Ușurința montării (Ease of Mounting) – cât de ușor se montează și demontează anvelopa.
18. Compoziția chimică a cauciucului – influențează durabilitatea și performanța.
19. Compatibilitatea cu jantele – trebuie să respecte dimensiunile și specificațiile standard.
20. Performanța pe suprafețe mixte (Off-Road Performance) – pentru anvelopele all-terrain.
21. Eficiența energetică – optimizarea consumului de energie.
22. Uniformitatea (Uniformity) – calitatea fabricării fără defecte.
23. Deformarea sub greutate (Deformation Under Load) – cum se comportă anvelopa sub greutatea vehiculului.
24. Rezistența la îmbătrânire (Aging Resistance) – cum afectează timpul performanța anvelopei.
25. Comportamentul în condiții extreme (Extreme Conditions Performance) – inclusiv temperaturi extreme sau suprafețe dificile.
26. Eticheta europeană pentru anvelope – care oferă informații despre trei criterii principale: eficiența consumului, aderența pe carosabil umed și zgomotul exterior.
Recomandare
Dacă bugetul permite și găsești anvelope second-hand premium bine verificate (minim 6 mm profil, nu mai vechi de 4 ani, fără defecte), acestea pot fi o alegere bună, mai ales pentru un stil de condus sportiv.